Jätä yhteydenottopyyntö myynnille

 

Olisko aika alkaa tähtäillä?

Uskon, että jokaisella mainoksen tai some-postauksen tekijällä on aina mielessä joku henkilö tai ihmisryhmä, jolle sen mielessään kohdentaa. Markkinointi on kohdentamista mutta riittääkö se, että mainos pyritään tekemään siten, että puhuttelee sisällöltään mainosnikkarin mielessä siintävää tyyppikohderyhmää?

Riittää, jos rima on matalalla.

Olisko aika alkaa tähtäillä?

Manu Mesimäki

Toimitusjohtaja

358 50 388 1000

manu.mesimaki@zetadisplay.com

LinkedIn

Facebook

Twitter

Mutta mitäpäs jos tavoite laitetaankin hieman korkeammalle ja rimaa nostetaan vastaavasti. Halutaan tuottaa mainontaa, joka oikeasti konvertoi. Kehottaa ja tuo myyntiä, ohjaa päätöksen tekoa ja asiakkaan valintoja tai vaikkapa huomioi juuri alkaneen lumipyryn ja tarjoaa lumipyryyn targetoitua tuotetta.

Pari edellistä päivää kaikki uutisvälineet ovat tuutanneet torstaina eteläisen Suomen ylittävän lumimyrskyn voimakkuutta. Noh, tuli sitä lunta vähän normaalia enemmän mutta missä oli mainostajat, jotka käyttivät lumipyryn hyväkseen?

Ei missään. Ne loisti poissaolollaan. Ehkä päättäjä oli itsekin kolaamassa pihaa, jolloin myyntiä edistävät toimenpiteet väkisinkin jää oleellisempien asioiden jalkoihin.

Minua ei tavoittanut ainakaan kuin yksi selkeästi kohdennettu, lumimyräkkään hyödyntävä mainos. Kohdennus ja ajoitus on 10-arvoinen suoritus. Sain nimittäin juurikin tänä lumimyräkkäisenä torstai aamuna klo 7:00 verkkorautakaupalta tarjouskirjeen 249€ maksavasta lumilingosta, jolle luvattiin pikatoimitus. Loistava ajoitus!

Pari napin painallusta ja iltapäivällä olisi uutuuttaan kiiltävä kiinalainen lumilinko helpottamassa kolaajan arkea. Uskon että moni tilasi ja yhtä moni harkitsee jo parin päivän käytön jälkeen vaihtoa hyvään lumilinkoon mutta yhtä kaikki. Mainos kohtasi ostajan mitä parhaimmalla kohdentamisella ilman sen isompaa big datan käyttöä ja algoritmiikkaa.

Lumilinkoja menee kaupaksi, kun sataa lunta. Ja osumatarkkuus paranee, kun alkaa tähdätä.

Mitä muuta menisi sinun liiketoiminnassa kaupaksi, kun sataa lunta? Ehkä taksipalveluita, ehkä etäpäivään helpottavaa murkinan kotiinkuljetusta ja verkkoruokakaupan muita palveluita, höyryävän lämmintä kaakaota kulma kuppilassa, lämpimiä pipoja metron pop-up -myymälässä jne jne. Entäs kun on aurinkoinen talvipäivä, jäätävä pakkanen, helle?

Alussa puhutun sisällön puhuttelevuuden lisäksi tarvitaan muita kohdentamistekijöitä. Ei mitään tähtitieteellisiä algoritmeja vaan ihan maanläheisiä asioita; missä medioissa kohderyhmän tavoittaa, miten kyseinen kohderyhmä saadaan tehokkaimmin aktivoitua, mitkä muut ulkoiset tekijät vaikuttaa, ja niin edelleen. Kriteerejä voi olla lukemattomia.

Tekstuaalisen kerronnan lisäksi sisällön visuaalinen ilme ja yllätyksellisyys vaikuttaa valtavasti sen havaittavuuteen. Siihen kuinka mainos ”nousee” ympäristöstä.

Me puhumme Zetalla taktisesta animoinnista. On näet iso ero laitetaanko mainokseen mainonnan tekijän mielestä mageet pyöräytykset ja himmelit vai onko animoinnilla joku syvällisempi taktinen tarkoitus. Halutaanko viestin havaittavuuden lisäksi vaikkapa korostaan lounaslistan kolmannen rivin tuotetta ja ohjata myyntiä siihen vai pyöritetäänkö vaan summamutikassa kaikkia elementtejä, jolloin mainos ehkä havaitaan mutta sen konversio ohjaavuudesta puhumattakaan voi olla silti umpisurkea.

Paljon puhutaan big datasta. Ei enää niin paljoa kun takavuosina mutta läsnä se on kaikkien fiksuja päätöksiä tavoittelevien tahojen, niin ihmisten kuin robottienkin arjessa. Fakta on kuitenkin se, että meillä kaikilla olisi valtava määrä isoa dataa, asiakasymmärrystä korvien välissä mutta sitä ei arjen kiireessä ehditä hyödyntää.

Ei ehditä hyödyntää vaikka mitä ilmeisemmin kassakone kilisisi rutkasti nykyistä enemmän olemattoman pienellä panostuksella. Voisi olla hyvä investointi ehtiä hyödyntämään sitä asiakasymmärrystä omassa arjessa.

Koeta ehtiä, jo tänään!

Ota yhteyttä
© 2017 ZetaDisplay Finland Oy | Privacy policy